Wonen en hypotheek

Gaat u een huis kopen of verkopen? Of sluit u een tweede hypotheek af? Notariaat De Poel regelt alle juridische zaken die hierbij komen kijken.

Bij de aan- of verkoop van een woning zijn diverse officiƫle documenten benodigd. Denk hierbij aan de koopakte, de akte van levering en de hypotheekakte.

Koopcontract, leveringsakte en overdracht van de woning
In een koopcontract worden alle afspraken tussen de koper en verkoper van de woning vastgelegd. Het koopcontract mag zowel door de makelaar als de notaris opgesteld worden. In het koopcontract worden vaak ontbindende voorwaarden opgenomen evenals 3 dagen bedenktijd. Zolang die voorwaarden of de bedenktijd van toepassing is, kan de koop van de woning ontbonden worden.

Voorafgaand aan de overdacht van de woning, controleert de notaris of de verkopers bevoegd zijn om de woning te verkopen en of er hypotheken of beslagen op de woning rusten. Tevens vraagt de notaris gegevens op van alle personen die betrokken zijn bij de leveringsakte. In de leveringsakte staan dezelfde voorwaarden en afspraken als in het koopcontract, deze akte wordt echter opgesteld door de notaris en getekend door de verkoper, de koper en de notaris bij de overdacht van de woning. Na de overdracht verzorgt de notaris de inschrijving van de akte bij het kadaster.

Hypotheek afsluiten
Om de koop van een woning te financieren, kunt u bij een bank een hypothecaire geldlening afsluiten. Gedurende een afgesproken periode betaalt u maandelijks een gedeelte aflossing van de lening en een gedeelte rente. Laat u goed informeren bij verschillende partijen om een hypotheek te vinden die het beste bij uw situatie past. Heeft u de juiste hypotheek gevonden en is uw aanvraag goedgekeurd door de bank? Dan stelt de notaris de hypotheekakte op, welke direct na de overdracht van de woning door u wordt ondertekend. Het is ook mogelijk om een tweede hypotheek af te sluiten. Dit wordt vaak gedaan om de kosten van een verbouwing te financieren.

Wilt u meer informatie over de overdracht van een woning of het afsluiten van een (tweede) hypotheek? Neem contact met ons op en vraag naar Hink Bont of Marie-Antoinette Lieberom, wij adviseren u graag. Of vraag meteen (vrijblijvend) een offerte aan.